Alle priser inkl. MVA

Chip tuning & OBD tuning av bilen din

Her hjelper vi deg med å finne riktig chipstemming for bilen din. Ring oss så finner vi din bilmote og ser hvor mye du kan oppnå med bilen din ved chip tuning & OBD tuning på Qualitec.dk. Selvfølgelig er du alltid velkommen til å kontakte oss. Hvis du har spørsmål angående chip-tuning og OBD-tuning for biler, er du hjertelig velkommen til å ringe og høre mer info for våre produkter innen chip tuning bensin og chip tuning diesel.

Vi utfører kun sjetuning på biler for motorsport :)

Kjør videre på literen med chip tuning & OBD tuning

Med chip tuning & OBD tuning, vil bilen din kjøre lenger på literen. Når bilen er slept, vil den typisk gå ca. 10-20% lenger på literen. Vanligvis vil du finne at den er 15-20% lengre på literen når du chipper tuning av dieselbiler. Flisjustering øker lastetrykk, drivstoffvolum og dieseltrykk i skinnen. Derfor får du også mer hestekrefter og mer chipstemming. Ved å øke dreiemomentet i bunnen av omdreiningene vil du få en annen kjørestil og dermed kjøre videre på literen med chip tuning / OBD tuning.

Profesjonell chip tuning hos Qualitec.dk

Qualitec.dk er 100% profesjonell når du får chipstemming på bilen din. Når vi tuning av chip med oss, gjør vi alltid et rullefeltbevis før og etter, så vi er sikre på at det er 100% i orden. Vi har en mann som ikke gjør annet enn chip tuning!

Hva er chip tuning, OBD tuning, BDM tuning, etc.?

Mange ønsker å vite forskjellen mellom chip tuning og OBD tuning. Jeg vil forklare det lenger nede på siden. Først vil jeg imidlertid fortelle deg at fagfolk (ellers oss som jobber med det hver dag) ikke bruker de forskjellige begrepene - Vi bruker nesten alltid ordet chip-tuning. Årsaken er at selve programvaren er laget "på samme måte" - Forskjellen er bare hvordan programvaren er kodet i esken.

Slik lager du chipstemming

Når du foretar en chip-tuning, fjerner du den originale motorstyringsboksen, åpner opp til kretskortet der det er mange små transistorer, brikkesett, etc. Her finner du selve brikken som inneholder informasjon og datoer for drivstoffmappe, tenningsinnstillinger, dysetrykk, etc. ved å bruke en loddestasjon med SMD varmluft. En loddstasjon som puster ut veldig varm luft som smelter tinnet som sitter på brikkens "ben" og dermed kan du sakte ta brikken bort fra trykket.
Da er du klar til å lese dataene fra brikken, som du gjør med en EPROMs brenner / programmer. Når datoene overføres til PC-en bytter du tabeller og kart, slik at bilen får mer krefter og kjører lenger på literen, så går det hele i motsatt rekkefølge - Brenner dataene til en ny brikke, lodder brikken på utskriften, setter lokket på motorens kontrollboks og teste bilen på rullefeltet.

Så "gammeldags chip tuning" er litt mer komplisert enn f.eks OBD-tuning.

Hva er OBD-innstilling og hvordan lage den?

OBD (On-Board-Diagnostics) er en kontakt som brukes til å lese feilkoder, parametere fra motorstyringen. Den brukes i dag til å lese og skrive alle slags data og oppsett på en bil.
Vi bruker den til å lese motorstyredataene og oppsettet, dette er en veldig enkel måte å overføre dataene du trenger for å optimalisere motorstyringen for mer kraft og drivstofføkonomi (nesten de samme dataene som ble brukt i sjetuning). Etter at dataene er endret, kan du legge dem inn i motorkontrollen ved å overføre den optimaliserte filen til motorstyringen og deretter teste den på rullefeltet.

En enkel og enkel måte å optimalisere bilen på.

BMD Tuning - Skriver direkte inn i brikken via utskriften

Ved en BDM-innstilling må også motorstyringen skrelles ut av bilen, kassen kan i noen tilfeller lagres veldig langt unna og vanskelig å komme til (Hvorfor det ?: P). Motorkontrollen må skilles slik at du kan komme til trykk, her er utviklet verktøy og holdere som gjør arbeidet litt enklere. Med dette verktøyet skriver du og leser data direkte gjennom utskriftsstiene på utskriften.

BDM er på samme måte som fabrikken laster inn dataene for brikkesettet.

Forsikring og bilvisjon - Hva gjør jeg?

Det er faktisk veldig enkelt - Du gjør ingenting. Bilen kan lett gå gjennom synet uten utfordringer med utslippskrav (møllekrav, forurensning). Du kan øke bilens kraft med opptil 20% uten å måtte betale en skatt.
Jeg har heller aldri hørt om en eneste bil som har hatt problemer fordi en visjonær har syntes bilen var litt for rask. Synshallene har heller ikke noe utstyr for å kontrollere strøm eller programvare. Forsikringsselskapet må bevise at det skyldes at bilen er innstilt på at du har tatt feil, så det må være mye overbevisning for forsikringen om å si noe om chip-tuning. Noen gang hørt at det har vært problemer med dette.

Trenger du å være klar over noe - Er det noe det kan ødelegge?

Har jobbet med tuning og chip tuning i mange år, og det fungerer 99,5% av gangene. Det anbefales selvfølgelig å gjøre en tuning som ikke er for hard mot motoren, turboladeren etc. Vi foretar bare en sjetuning i tillegg til anbefalinger hvis kunden har en eldre bil og er klar over at det kan være en risiko.
Vi driver med øko-tuning og alm. tuning som bare fungerer, den vil bli testet på rullestangen før og etter tuning, turbo og alle andre deler vil ha en levetid på samme måte som om bilen var original.

Vil gjerne ha bilen tilbake til standard - Kan jeg?

Hvis du trenger å selge bilen og ønsker at bilen "standard" igjen, kan vi enkelt gjøre det også. Vi lagrer den originale datafilen som vi har lest fra bilen din, slik at vi enkelt kan finne den igjen. Prisen for å få en slik omgang er bare 1 times lønn og så er du godt kjørt igjen med en standardbil.

Spesiell igangkjøring av motorstyring - Emulator

Ettersom vi har lang erfaring med sponavstemming tilbyr vi justering og programmering av original motorstyring, vi har f.eks erfaring med sponavstemming av VAG 1.8T med og uten egas, BMW M50, Mercedes CL500 kompressor, etc. Du er veldig velkommen til å kontakte oss for å finne ut om vi kan hjelpe med bilen din.

Spesiell innkjøring er der vi for eksempel bruker en emulator for å "spore" der data blir lest i motorstyringen, hvor vi kan se hvor vi trenger å endre og korrigere datafeltene. Dette er en teknikk som er noe mer krevende enn en normal chip-tuning. Derfor er prisen også litt høyere.

Vær oppmerksom på at det ikke er lovlig å ha chip-tuning laget for biler som skal kjøres i "street", chip-tuning er bare mulig for motorsport.

Sortere etter
Vise per side
Bilde av Rullefelttest

Rullefelttest

Få et rullefelt-sertifikat på bilen din. Vi kan rulle biler opp til 1000 hk.
kr 1 019,77 (NOK)
Bilde av Eksempel på Chiptuning & OBD tuning - VW

Eksempel på Chiptuning & OBD tuning - VW

Chip tuning og obd tuning av VW. Gir ca. 25 - 40% ekstra kraft og bilen kjører ca. 15 - 25% lengre på liter. Chip tuning er spesielt effektiv på dieselbiler.
Ring for priser