Søk
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    BMW tuning - Guide til tuning av BMW M50 motor

    BMW tuning - Din guide til tuning av BMW M50/M52 motor

    Nedenfor finner du en guide for tuning av BMW M50, M52 og M54 motorer. Det er en veiledning hvor du vil se hvilke tuningsdeler du trenger og hvilke fallgruver du bør være oppmerksom på. Du er imidlertid alltid velkommen til å kontakte oss hvis det er noe som skal korrigeres eller legges til.

    Eller se hva annet vi har av deler for tuning av BMW.

     

    Slik hjelper vi deg best !

    Mange vil gjerne vite om de har alle delene de behøver for å montere en ny turbo på bilen sin, men dersom du er i tvil kan du gjøre følgende:

    Lag et logg-inn på hjemmesiden - Så du er opprettet som kunde

    Alle de varene du forventer å bruke eller er i tvil om, legger du i varekurven.

    Send en mail til meg med spørsmål fra den mailen du er opprettet med - Så kan jeg se de delene du har spørsmål til eller se om du mangler noe, samt tilføye deler hvis jeg mener du mangler noe.  

     

    Bestem deg for hvor mange hk. du vil ha før du går igang med tuning

    Det er alltid en god idé å bestemme hvor mange hestekrefter du vil ha før du begynner å ombygge bilen din. Vil du ha 250 eller 350 hk, for eksempel? - Det kan være stor prisforskjell mellom de to effektene og hvilke deler du trenger.

    Det er spesielt viktig med M52 og M54 motoren å bestemme seg før man går igang, da de ikke er så holdbare som for eks. M50 motoren. Jeg anbefaler max 350 hk. på M54/M52 motoren da det er en aluminiumsblokk - Dette er med forsterket Athena topp-pakning og ARP bolter på min. 2.5L motor. Likevel skal det sies at andre har oppnådd effekt opp til 450 hk. med stempler og stempelstenger, du kan også være heldig å få samme resultat, men vi kan desverre ikke anbefale det når det kan være risiko for at blokken revner. Bemerk at på M54 løper bolten på oljepumpen løs, fest den med en sveiser eller gi den et drivspiss. Gjengen i blokken på M52/M54 kan ikke holde til å bli spent flere ganger, gjengen vil bli rykket i stykker, derfor skal du bruke støttebolter fra for eks. ARP. Veivtappen i M52/M54 er god og kan også brukes i en M50 motor til en veldig høy effekt. 

     

    Flowtest M50 vs M52

    Nedenfor ser du at innsugningsmanifolden på en M52 til venstre og en M50 til høyre. Det er veldig mye mer flow i en M50 innsugning som du enkelt kan sette over på din M52 motor. Samt kan du også se en flowtest.

      M50 M52
    cyl 1 284 cfm 188 cfm
    cyl 2 276 cfm 191 cfm
    cyl 3 288 cfm 201 cfm
    cyl 4 288 cfm 195 cfm
    cyl 5 276 cfm 194 cfm
    cyl 6 284 cfm 191 cfm


    Vi har spesiallaget innsugningsmanifold til BMW M50 motor. Den er laget med ekstra god flow med trakter inne i samlekammeret. 

    BMW innsugningsmanifold - High flow

    En M50 motor med forsterket topp-pakning og bolter kan du få til 1.1 bars ladetrykk uten problem, altså omkring 420 hk. M50 blokken er et veldig godt og stabilt valg, ettersom det er laget effekt på over 1000 hk. på en sånn blokk. Blokken er i støpejern.  

    Valg av tuning - Kompressorkit eller turbokit

    Du kan velge mellom kompressorkit eller turbokit og det er utrolig mange meninger om hva som er best. Et kompressorkit kan være et supergodt valg hvis du ikke ønsker så mange hk, de er typisk enkle å montere. Kompressoren blir drevet av en rem og den tar selvfølgelig noen hk. Fordelen kan så være at ladetrykket kommer lengre ned i omdreininger. Men hvis man vil ha noe som er enkelt å montere og demontere er det et utrolig godt valg. 
    Et turbokit kan være noe mer omfattende å montere, det skal for eks. lages/monteres: turbomanifold, turbo, downpipe, oljetilgang og returløp til turbo, rør og rørføring osv. En turbo er drevet av eksosgassene og varmen derfra, derfor vil effekten ved samme ladetrykk som en kompressor være litt høyere. 
    Skal du ha mange hk. skal du gå etter et turbokit og er du ute etter moderat hk. som er enkelt og billig å montere, skal det være et kompressorkit. 



    Nedenfor ser vi nærmere på tuning med turbo:

    Valg av turbomanifold

    Du kan velge mellom flere setup ettersom vi har billige turbomanifold i støpejern hvor turboen er plassert under manifolden bakerst i motorrommet - Det er en fin manifold som er brukt til et stort antall av prosjekter. Det kan være en fordel å bruke en oljereturpumpe til turboladeren da den sitter veldig lavt og derfor er det ikke så lett å kvitte seg med oljen fra turboen. Hvis du vil lage ekstra mange hk. og vil ha en turbomanifold som har en ekstra god flow, kan du velge en topmount manifold, den har T4 forbindelse til turbo og skal derfor bruke en stor turbolader. Når du monterer en manifold anbefaler vi kraftig å lage en brakett mellom flensen ved turboen og inn på motoren så den avstiver og forsterker manifolden så du unngår risting og dermed splitter manifolden. Ved montering av ny turbomanifold anbefaler vi også å montere nye støttebolter og kobbermuttere så manifold og turbo ikke "rister" seg løs under kjøring eller race. 
    Vi spesiallager også turbomanifolder - Prisen ligger fra 6000 kr og oppover.

    Topmount turbomanifold - M50 - Topmount manifolden er et utrolig godt valg. Passer godt med GT35 turbo.

    Støpejernsturbomanifold - Kan være litt vanskelig å montere ettersom det ikke er så mye plass.

    Oljereturpumpe - Skal brukes til støpejernsmanifolden.

    Støttebolter & kobbermuttere til eksos & manifold

     

    Turbolader - Velg turboen for stor!

    Normalt vil mange anbefale at du får regnet og ser på flytdiagrammer for å bestemme hvilken turbo du skal bruke. Men problemet er at 99% av alle tilfeller vil du ha flere hk. når du har oppnådd ditt første mål. Så det kan være litt ergerlig å stå med en turbo som er for liten. Kjører du for eks. drift vil du også gjerne ha mange omdr. på motoren og effekt oppe i omdr. ettersom det er der den lager mest røyk. Ønsker du for eks. 350 hk. vil jeg helt klart anbefale en T3/T4 turbo - Den kan levere 400 hk. og så har du mulighet for å skru litt opp når de 350 hk ikke er nok lengre. Til å holde varmen borte fra motorrommet anbefales det å sette en turbohette på turboladeren. Den holder varmen inne i turboen, som også gir raskere spolup på turboladeren. Kjøper du en turbo her hos oss, har vi kontroll på hvilke koblinger og oljeslanger du skal bruke, vi guider deg igjennom kjøp av dette. 

    T3/T4 turbo til 400 hk. Denne turbo er veldig god opp til 400 hk. Den er med intern wastegate 

    GT35 turbo til ca. 500 hk. - Passer veldig godt til 2.5 liters motor som skal yte noe effekt

    T70 med T3 flens opp til 650 hk. - Stor turbolader som brukes til drift, 402 meter osv. 

    Turbohette - Turbojacket til turboladerens varmeside.

    Oljeslange tilgang - Kit med inntaksslange

    Returløp - Til topmount manifold

    Vanntilkobling - Kit til montering av vannslanger for kjøling av turbolader

    AN-koblinger - Lage-selv-kobling av olje og vannsystem til turbolader

     

    Oppbygning av Bensinsystem - Bensindyser og bensinpumpe

    Det er viktig å bygge et bensinsystem som kan levere masse av bensin, man kan ikke lage et system som kun kan levere for eks. 105% av den mengde brennstoff man skal bruke, så er det ikke mye som kan være slitt og dårlig før det ikke kan inkluderes. Langt de fleste BMW er det orginalt en intern bensinpumpe som kan levere til ca. 300 hk. Skal du lage flere hk anbefaler vi at du oppgraderer til en av våres 500 hk. bensinpumper. Bensinpumpene jeg nevner nede ved linken, er utrolig enkle å montere, husk å kjøpe flexbensinslange til montering. 

    Av bensindyser kan vi anbefale våres 668 cc. dyser som leverer nok bensin til 120 hk. pr. stk. som gir ca. 720 hk. ved 6 stk. De er høyohms dyser og kan derfor brukes til alle typer motorstyring. De er store og vil ofte gjøre at motoren får en fet blanding i tomgang og ved stykkgods kjøring, derfor brukes de ofte til drift og motorsport. Skal du ha noen som kan brukes til gatekjøring kan du bruke 504 cc. dyser som leverer nok til ca. 540 hk. Begge typer dyser passer direkte i orginal BMW dysebro. 

    Hvis du vil spare litt på programmering / chiptuning av din BMW kan du evt. løse det ved å bruke en justerbar bensintrykksregulator som justerer bensintrykket kraftig opp når det kommer ladetrykk. Med den regulatoren som er linket til nedenfor kan trykket justeres opp med 14 x trykk - Det er mye! 

    Ved 500+ hk. anbefales det å bruke 10mm. bensinslanger

    Bensinpumpe - Velg mellom GSS340, GSS341, GSS342 eller intern bensinpumpe til 700hk.

    Bensindyser - 668cc. hvis forurensning til kontroll ikke er et krav som skal overholdes.

    Bensinslange - Flex bensinslange til montering inne i tanken.

    Prograssiv regulator - Justerer bensintrykket kraftig opp ved ladetrykk

    Justerbar bensintrykkregulator - Til montering direkte i dysebro


    Tenningssystem - Tennplugger & tennspoler

    BMW's orginale tenningsystem er veldig fornuftig. Det kan brukes opp til ca. 1 bars ladetrykk, deretter er det mange som "banker" tennrørene sammen og dermed har gnisten ikke så langt å hoppe og er derfor ikke blåst ut av tykkelsen i sylinderkammeret. Dog anbefaler vi å skifte tennpluggene når man kommer oppe der, for jo større og kraftigere gnist ved tennrøret man har, desto raskere og bedre kommer forbrendingen igang. Ved å skifte tennplugger vil man kunne minske muligheten for at det kommer ustabil tenning og forbrenning og dermed også tenningsbanken. 
    Husk også å skifte til kalde tennplugger så det ikke kommer et "hotspot" på tennpluggene som kan lage en pre-ignition som setter igang forbrenningen. 

    Turbotennplugger - Kalde tennplugger til motor med ladetrykk

    Bosch TFSI tennspoler - Veldig heftig tenning med VELDIG god gnist

     

    Toppakning og ARP toppbolter - Opp til 1.1 bars ladetrykk

    Du kan kjøre med ladetrykk opp til ca. 0.6 bars ladetrykk på en standard motor. Du kan kjøre med 1,1 bars ladetrykk på en standard motor med ARP toppbolter og en skjæreringstoppakning eller en Cometic ståltoppakning. Jeg heller selv mest mot skjæreringstoppakninger da ståltoppakninger i noen tilfeller kan bli utette hvis blokken og toppstykket ikke er 100% rette. Med Athena skjæreringspakning kan du være heldig å ikke ha flatblokk og sylinderhode, men det anbefales!
    Noen har også hatt lykke med å kjøre med høyere ladetrykk på motoren uten å skifte noe mer, dette vil jeg dog ikke anbefale hvis ikke man er klar for at motoren kan gå istykker. 

    ARP toppbolter - Sterkere toppbolter må til ettersom de orginale strekker seg.

    Cometic ståltoppakning - Det er ofte brukt å bruke mellom 2-3.5mm. ståltoppakninger. 

    Wiseco ståltoppakning - Wiseco har laget en supergod 2mm. toppakning til BMW M50 til en kanon pris ! 

    Athena skjæreringstoppakning - Ved valg av en 2mm. ettersom den senker kompresjonsforholdet en smule.

     


    Eksos & Downpipe 

    Det er ikke laget komplette systemer som bare passer plug and play sammen.Du må lage din egen downpipe da den er relativt komplisert å lage, så den passer både til BMW E36 og E46. Husk når du lager for eks. downpipe er det viktig å gi den powerwrap før du monterer den, det holder varmen inne i røret og holder motorrommet kaldt.

    GT 35 flens - Hvis du vil bygge din downpipe selv, kan du bruke denne flensen

    Eksos - Bygg selv eksos, mellompotter, potter, bakpotter.

    Simons catback eksos - Veldig god rustfri eksos til BMW til en god pris

    Rustfri rør - Hvis du bygger eksos og fremre rør selv, kan du bruke våres rustfrie rør. 

    Y-stykke - Brukse til å kjøre fra downpipe til orginal eksos

    Spesiallaget eksos - Vi bygger en eksos som passer til din bil

    Powerwrap - Det anbefales kraftig å bruke powerwrap til å holde varmen ute av motorrommet.

     

     

    Intercooler & intercoolerrør

    Det er typisk god plass til å montere intercooler og lede intercoolerrør. Jeg vil anbefale en intercooler med en god størrelse. Velg en som passer ca. til den effekten du skal kjøre med. Begge intercoolere nedenfor kan relativt enkelt tilpasses på BMW E36 og E46.

    Intercooler til 400 hk. - Effektiv intercooler som er enkel å plassere på en BMW

    Intercooler til 600 hk. - Supergod intercooler som dog er litt større og krever noe mer plass. 

    Silikonslanger - Finn alt hva du skal bruke av silikonslanger 

    Rustfri rør - Finn billige rustfri rør til oppbygning av intercooler rør 

    Rustfri rørklemmer - Rustfri rørklemmer til å montere silikonslanger

     

    Innsugningsslange & luftfilter

    Turboladeren skal ha luft igjennom et silikonrør og et luftfilter. Jeg kan anbefale en 90 graders silikonbøyning ved turboladeren hvor du deretter monterer et luftfilter. Hvis du velger en T3/T4 turbo skal du bruke en 3" tilkobling og med GT35 og T70 turbo skal du bruke 4" luftfilter og silikonslange. 

    Silikonslanger - Finn silikonslanger i forskjellige størrelser 

    Luftfilter - KN luftfilter, HKS luftfilter & Apexi luftfilter

     

    Sportskobling og racerkobling i høy kvalitet

    Når du kommer godt opp i effekt med ditt turbokit til din BMW, skal du også ha en annen kobling. Orginal kobling holder til ca. 300 hk. Derfor har vi noen veldig gode muligheter for å oppgradere koblingen din. Du kan bla. velge et koblingskit fra Sachs performance, her kan du få koblingen med organisk materiale blandet med zintermetall, det gir deg mulighet for å koble "normalt" ut - Altså hvor den ikke tar hardt, som en racerkobling som er laget med for eks. 4 punks zintermetall. Dog holder ren zintermetall til noe mer effekt. Jeg kjører selv med ca. 500 hk. i min BMW med M20 motor og en organisk kobling. 

    Racerkobling & sportskobling - Sachs performance koblinger i veldig god kvalitet til tuning

    PMC Motorsport - Her finner du nesten alt for drivlinjen din. Kobling, svinghjul og adapter hvis du trenger å kjøre med en annen girkasse.

      

     

    Heat shield - Vekk med varmen i motorrommet !

    Vi anbefaler å holde varmen borte fra motorrommet, jo kaldere du kan holde motoren osv. desto mer effekt og holdbarhet har du i motoren. Bla. er det en veldog god idé å bruke en turbohette til å sette over turboladerens varme side, den er tett på motorhjelmen samt sitter ikke langt fra turboens innsugning. Powerwrap er en veldig god idé å bruke på downpipen da den også sitter oppe i motorommet med en topmount manifold. Er det annet du skal ha skjermet av, kan du bruke tape og cover wrap.

    Turbohette - Turboblanket som settes på ekossiden av turboladeren

    Heat Shield Tape - Tape til avskjerming av varme, settes på den kalde delen

    Heat Shield Cover Wrap - settes på slanger som går tom av varme deler

    Powerwrap - monteres på downpipe og eksos

     

    Chiptuning & programmerbar motorstyring

    Ved tuning av BMW er det flere muligheter, du kan enten velge en programmerbar motorstyring eller chiptuning. Chiptuning kan velges til prosjekter med for eks. T3/T4 turbolader ettersom orginal motorstyring ikke kan programmeres til alt for høye effekter. Hvis du selv er god til å lage litt ledninger og montere motorstyring kan du bruke en universal motorstyring fra Vems. Det kan være en god idé å bruke et av våres ledningsnett som vi lager til billige priser. Vems har dog også laget et plug and play system som er utrolig enkelt å montere - Kan virkelig anbefales. 

    Innkjøring av programmerbar motorstyring ligger fra 7500,-

    Vems motorstyring - Universal motorstyring som er en super løsning som koster fra 5100,-

    Ledningsnett - Ledningsnett til universal motorstyring

    Vems PNP - Plug and play motorstyring til BMW M50 motor - Perfekt løsning til ca. 7500,-

    Nedenfor ser du et bilde av oppsetning av tenningsutgang på en BMW M50 hvor kamføleren ikke er satt på. Den kjører med "wasted spark". Hvis du vil montere en VEMS motorstyring på din BMW selger vi billig en Config-fil (oppsetning) til motorstyringen, så du enkelt kan komme i gang og starte bilen uten problemer.

    Når ledningene er satt riktig i stikket skal du starte motoren og kontrollere at sylinder 1 tenner ca. i "topp" (+-15 grader) - Test med en tenningspistol. Uten dysestikk er montert.
    Hvis ikke den tenner i toppen, kan du skifte når den tenner ved å trykke på "Shift Up" eller "Shift Down"

     

    Ladetrykkstyring - Boost-kontroll med flere trinn

    Med elektronisk ladetrykksstyring kan du kjøre med flere trinn. Dvs. at du kan ha et program hvor du kjører med for eks. 0,7 bars ladetrykk og et trinn hvor du kjører med 1.1 bars ladetrykk. Det kan du gjøre på flere måter. Kjører du med en orginal motorstyring skal du ha ettermontert en elektronisk boostcontroller, de er lette å montere og sette opp. Men kjører du for eks. med en Vems motorstyring er muligheten bygget inn i boksen og softwaren og du kan få den til å styre ladetrykket, du skal bare ha en ladetrykksventil.

    Elektronisk ladetrykksstyring & ladetrykksventiler - Vi anbefaler Autogauge boost controller til montering ! 

     

    Motorolje - Husk additiv er en veldig god idé

    Kjører du race eller bare rask kjøring til hverdag, anbefaler vi at du bruker en god og tykk motorolje. Vi har laget veldig mange motorer med turbo og har i den forbindelse brukt en 10w-60 olje. Slik viskositet brukes når du vil være sikker på å ha høy smøretrykk, også når motoren er varm. Har motoren din gått mange km. kan det også være en fordel å bruke en litt tykkere motorolje, så vil oljen ikke så lett flyte / komme igjennom der hvor motoren er slitt. Ved å bruke en 10w-60 motorolje kan du miste en liten smule effekt, da oljen ikke flyter så lett, men effekttapet er ikke stort i forhold til å kjøre med en olje hvor man er sikker på oljetrykk og smøreeffekt. 

    Dessverre har vi ikke mulighet til å sende olje til Norge.

    Oljefilter - Optimér oljesmøring, med et high flow oljefilter

     

    Oljekjøling - Elektronisk girpumpe med enkel montering

    Det er normalt ikke superlett å finne en billig løsning på oljekøler til en BMW M50/M52 motor, dette er pga. at disse motorene ikke er laget orginalt med oljekjøler. Du kan dog bruke en oljekjøler konsoll fra en M3 motor, men som koster en god del. Vi har funnet en løsning som er enkel og lett å montere. Du får et oljekjølerkit der det medfølger elektrisk oljepumpe (girpumpen skifter motoroljen 2 ganger pr. min.) forsterket oljeslanger, AN-koblinger, oljekjøler, rele osv. Superbra kit til en billig pris. 

    Elektrisk oljekjøler - Oljekjøler til BMW M50/M52 osv. kan brukes på alle modeller.

     

    Motordeler - Smidde stempler, stempelstenger & Turbo-kamaksler

    Skal du ha flere hk. enn 420 på M50 motoren (Max 350 hk std. 52/M54) skal du ha motoren separert og ha smidde stempler og h-profil stempelstenger i motoren. Vi har gode erfaringer med JE stempler, Wiseco stempler. Vi har funnet en leverandør som leverer veldig gode stempelstenger til utrolig gode priser, disse får du både i 130mm. og 135mm. til stempelstengene kan vi klart anbefale SPA bolter som er veldig kraftige og virkelig holder.

    Skal du ha en 2.8 liters veivtapp i en 2.5 liters blokk kan du bruke 2,5 liters stempler og 130mm. stempelstenger. 
    Slangelengden på en 2,5 liters er 75mm. og 2,8 liters er 84mm. - Forskjell på 9mm. altså 4,5mm. på hver ende. Så kompresjonen vil være litt lavere hvis du ikke får rettet blokken eller toppstykket. 

    H profil stempelstenger - Stempelstenger og bolter i kanon kvalitet

    BMW K1 stempelstenger - Originale stempelstenger fra K1 i toppkvalitet

    Smidde stempler - Finn smidde stempler til BMW og andre bilmerker

    Turbo kamaksler - Race kamaksler til BMW med turbo opp til 800hk.

     

    Bilder og veiledning til montering

    Nedenfor er det et lite overblikk over hvordan turbokittet kommer til å se ut. Bildet er med våres GT35 turbo, top mount manifold og AN-koblinger / AN slange til olje tilgang og returløp. 

    Downpipen går tett på ventildekslet og det kan derfor være en fordel å bruke powerwrap til å sette utenpå downpipen samt en turboblanket til turbo'ens varmeside. Hvis dette ikke er nok kan du bruke Heat shield tape. Hvis du velger selv å lage downpipen skal du være oppmerksom på at den skal gå veldig tett på turbomanifolden for å kunne være der for karossen. Igjen kan du se en flott måte å lage oljetilgangsslange, AN-koblinger og AN slange. 

     

    Top mount manifolden er laget utrolig flott, det er ikke mange samlinger på den og er bøyd i maskinen. Samlingen på alle rørene er laget som 6 - 1 og gir en veldig god flow. Du kan også se uttak til wastegate som er med flens til denne. Det brukes en 40 eller 44mm. wastegate. 

    Husk å bruke gode tverrstag og låsemuttere / kobbermuttere når du monterer turboladeren og downpipen. Hvis ikke du bruker de riktige, rister turbo og downpipe seg løs og pakningene går i stykker. 

    Returløpet skal sitte over oljestanden. Vi har laget det ved å bore et 19mm. hull i motorblokken, slipt litt i avstøpningene utenfor for at niplen kan være der og deretter skåret 1/2" gjenge. Her inne kan du sette en An nippel (1/2" - AN10). Veldig god og fin måte å lage det på. 

    Returløp laget med Blå / Rød AN-koblinger - AN10 som er ca. 14.5mm. innvending. Det er den riktige størrelsen til oljereturløpet. Kan ikke lages mindre. 

    Returnline sett nedenfra hvor du har turbolader og manifold med. 

    Olje til turbo kan tas der hvor oljekontakten sitter. Vi har en adapter som settes imellom hvor det er et uttak med 1/8"-27 NPT gjenge. Der inne settes det en nippel (1/8"-27 NPT - AN4) med en AN4 slangestuss med 180 graders bøyning. Som man kan se på bildet skal man passe litt på når man spenner AN-koblinger :) Du kan sette svart isoleringsteip rundt om de når du spenner dem eller du kan bruke de riktige verktøy, som vi også selger. 

     

    Ved turboladeren brukes det en nippel som passer i turboladeren (se hvilken som skal brukes ved den turbo som du velger) og så kan man bruke en 105 graders AN4 bøyning. 

    Nedenfor ser du at det er ca. 3 cm. oåp til motorhjelmen på en BMW E46 

     Nedenfor ser du en BMW E36 montert med våres GT35 turbo, topmount turbomanifold og 44mm. wastegate.

    På rullefeltskurven kan du se at den lager 509 hk. og 610 nm.

     Nedenfor ser du en BMW E36 med M50B32 motor. 0.7 bars ladetrykk.

    Her er rullefeltattest på BMW'en med T3T4 turbo, med stort innsugningshus. Denne sammensetningen gir raskt ladetrykk og masse av moment, men samtidig masse av power. Den kjører med 0,7 bars ladetrykk.