VAG 1.8T Tuning guide

1.8T tuning guide - Guide til tuning av 1.8T motor

Les nedenfor om hvordan du kan tune din 1.8t motor. Det er en godt brukt motor i VAG gruppen, den er holdbar og kan tunes opp til 350 hk. uten å åpne motoren. Vi har solgt utrolig mange deler til tuning av denne motoren og det er noe som alltid virker godt.

Sånn kan vi best hjelpe deg!

- Mange vil gjerne vite om de har alle delene som de skal bruke for å sette en ny turbo på deres bil. Hvis du er i tvil, kan du gjøre følgende:
- Lag et logg-inn på hjemmesiden - Så er du opprettet som kunde
- Alle de varer som du forventer å bruke - eller er i tvil om - legger du i varekurven.
- Send en mail til meg -  Jeg kan se de delene du har i varekurven samt tilføye deler hvis du mangler noen.

Stage 1 tuning - Upgrade turbo på original system - Opp til 230 hk.

Hvis du vil ha litt ekstra hk. ut av motoren din, kan du velge å montere en litt større turbolader. Her har vi en K04 turbo, hvor du kan trekke ca. 225 hk ut med litt små-endringer og ca. 210 hk. bare ved å montere denne turboen sammen med en chiptuning. Vi har solgt veldig mange av disse turboladere, og det er aldri problemer med dem. Du kan få dem til langsliggende motorer og tverrgående motorer. 

For å trekke full effekt (230hk) ut av disse turboladere, skal du montere følgende:

Tverstille K04 upgrade turbo - Turbolader til biler, hvor motor ligger på tvers

Langsliggende K04 upgrade turbo - Turbo til biler, hvor motor ligger på langs

Upgrade eksosmanifold 1.8T - Eksosmanifold med store kanaler med god flow

Downpipe tversliggende - Downpipe som passer på motor, som ligger på tvers

Downpipe langsliggende - High performance fremre rør til langsliggende motor.

Downpipe langsliggende fjern kat - Fjern katalysatoren med dette 3" fremre rør til langsliggende motor

Sportseksos - For maks effekt skal du ha en 2½" eksos

Sportskatalysator - Mer flow igjennom katalysatoren og mindre motstand i eksosen

KN luftfilter - Et sportsluftfilter gir mer luft til innsugningen, velg evt. et innsatsfilter for enkel montering

Intercooler - Bemerk at det er et komplett kit og plug and play

Intake pipe - Innsugningsrør med god flow

441cc dyser - For å få max effekt ut av motoren skal det større dyser til (ellers maks 210hk)

Det er ikke nødvendig å montere alle delene på én gang, hvis økonomien ikke strekker til. Dog er det best å få bilen omprogrammert (chiptuning), når alle ønskede deler er montert. Det gir mest effekt.


Stage 1.5 - K04-23 opp til 260 hk

Upgrade turbo, manifold og dowpipe til 260 hk. Disse delene kan du bruke hvis du gjerne vil ha 260 hk. Turboladeren er fra en 225 hk. Audi TT som kan levere litt ekstra luft i forhold til en alm. K04 upgrade turbo.

K04-23 turbo - Super turbo til 1.8T motor

Audi TT downpipe - Rustfri downpipe fra Audi TT, som brukes til K04-23 upgrade kit

Rustfri turbomanifold - Manifold i super kvalitet

Støpejerns manifold - Vil du ha en manifold som er støpt, bør du velge denne.

Du skal også bruke oljetilgang+returløp, vanntilkoblingskit, støttebolter+muttere, innsugningsslange (evt. 225 TT) & div. pakninger. Du bør forvente at det er tilpasning til dette turbokit.

Stage 2 & stage 3  - Stor upgrade turbo opp til 350 hk.

Hvis du vil ha opp til 350 hk. ut av din 1.8t motor, skal du ha et større turbokit på, der vi har laget et godt "exhaust kit," som kan tilpasses til alle 1.8T motorer. Til kitet medfølger det mange av de delene som skal brukes til montering av den større turboladeren. Dog skal det brukes flere ting som nevnes nedenfor. Du kan velge mellom flere turboladere, men det mest brukte er en 2860 turbo som kan levere opp til 300 hk. Hvis du vil ha 350 hk. kan du velge en 2871 turbo. Husk at det er en god idé å montere nye støttebolter og kobbermuttere. Vi har laget et kit til 1.8T motor som du også kan finne på linken nedenfor.

Vil du ha et ekstra high flow system, har vi mulighet til å få SPA Turbo eksosmanifolder levert med Twin scroll og T3 flens.

Extra high flow twin scroll T3 manifold - Kontakt oss for valg av turbo til denne turbomanifold.

1.8T exhaust turbokit - Kom godt og billig igang med ombygningen

Komplett 1.8T turbokit - Her får du det meste av delene du trenger for montering av turbo

Støttebolter & kobbermuttere - De originale er ofte rustet og ikke enkle å montere igjen

Samling av deler - Vi samler delene, så de er veldig enkle å montere.


Downpipe 1.8T - Plug and play !

Når du har montert en større turbo, skal det også lages en ordentlig downpipe. Vi anbefaler å få laget det i 3" rustfri rør. Du kan selv lage en downpipe ved å kjøpe noen rustfri rør, en ekstra v-band flens, rustfri flexrør og et stykke rustfri ståljern. Vi anbefaler å lage en brakett mellom motorblokken og downpipen, så den ikke endrer posisjon. 
Hvis du ikke vil lage det selv, kan vi hjelpe. Du kan kjøpe våres plug and play modeller som er i en utrolig flott kvalitet og enkel å montere. Vi vil gjerne produsere plug and play systemer til alle modeller, og derfor tilbyr vi å lage og montere en downpipe uten timelønn. Dog skal det være med våres turbolader og oppsetning. - Kontakt oss.

1.8T 20v downpipe - Plug and play - Spesiallaget fremre rør til våres exhaust kit med 2860 & 2871 turbo

Rustfri rør til downpipe - Rør til bygg-selv downpipe

V-band samling - Samling som brukes ved turbo og slutten av downpipe

Rustfri flexrør - Tar noen av vibrasjonene fra motoren

3" intake pipe - Innsugningsrør i 76mm.

Ved montering av større turbo som GT2860 eller GT2871 skal det monteres en intake pipe som passer til den nye oppsetningen. Derfor har vi utviklet et innsugningssystem som kan monteres veldig enkelt. Det er laget i rusfri rør og sveiset sammen med en TIG sveiser. Det er superenkelt å montere dette innsugningsrøret. Se linken nedenfor.  
Nedenfor kan du se en intake pipe i 3" på en Seat Leon 4x4, med 2860 turbo, 3" KN luftfilter og Audi TT luftmassemåler. 

Plug and play intake pipe 1.8T - Spesiallaget til våres exhaust kit

Plug and play intake til langsliggende motor

Rustfri rør til intake pipe

90 graders silikonbøyning

KN luftfilter med 76mm. tilslutning - Passer på Spesiallaget intake pipe

 

Catch tank - Ingen olje i innsugningen

Med en olje catch tank kan du holde olje og oljedamp borte fra innsugningen. Dette anbefales på det kraftigste, da det avtar oktantallet og dermed mister du effekt fra motoren. Her er et kit som passer direkte på alle VW 1.8T MK4.

Olje catch tank 1.8T - Enkel montering og høy kvalitet


High performance innsugning

Vil du være sikker på at det ikke er innsugingsmanifolden som setter grensen for hvor mye luft som kommer inn i motoren din, kan du montere en high performance innsugningsmanifold med ekstra god flow. Vi har dem både til langsliggende motor og tversliggende motor.

Langsliggende innsugning 1.8T- Intake med opp til 80mm. gasspjeld

Tverssliggende innsugning 1.8T - Fantastisk flow i høyeste kvalitet

Større bensindyser

Når du har montert større upgrade turbo, som f.eks. de som følger med exhaustkittet, er det nødvendig å få noe mer bensin inn i motoren. Vi har solgt et hav av 441 ml. dyser. De leverer nok bensin til 300 hk. med org. bensintrykkregulator og nok til 350 hk. med en 4 bars bensintrykkregulator. Vil du ha et billigere alternativ, har vi også uoriginale Bosch dyser på 460 ml. Vil du ha flere hk., kan du selvfølgelig bestille større dyser. Husk også at du ofte skal bruke 2 avstandstykker, ettersom upgrade dyser typisk er litt lengere enn de som std. sitter i motoren.

Skal du lage utrolig mye effekt, kan det være en god løsning å bruke våres progressive bensintrykksregulator. Den gir mulighet for å kjøre med lavt bensintrykk i tomgang og høyt når det kommer ladetrykk. Dermed kan du bruke store dyser som er "høyohm", men samtidig ha en utrolig god tomgang. (Normalt når man bruker store høyohms dyser, blir de ustabile når åpningstiden blir for lav)

Avstandsstykker til 1.8T

441 cc. bensindyser

460 cc. bosch bensindyser

4 bar bensintrykkregulator - Gir ca. 15% ekstra brennstoff ved full last

Justerbar regulator - Monteres direkte i dysebroen, som en original regulator

Progressiv regulator - Utrolig god til store dyser og høy effekt

Dysebro 1.8T - Brukes for eks. til den progressive regulator


Upgrade benzinpumpe over 300 hk.

Ettersom den orginale bensinpumpe max kan levere bensin opp til 300 hk., skal du også være oppmerksom på å få skiftet den. Du skal også være oppmerksom på at de originale bensinpumpene kan bli dårlige, dvs. at de ikke engang kan levere de 300 hk. Hvis du skal til å tune din bil oåp til 300 hk., så sett en ny orginal bensinpumpe på - eller en upgrade bensinpumpe - som vi har. Hvis bilen din ikke er montert med returløp fra dysebroen, skal dette lages. Du kan velge mellom en plug-and-play intern pumpe opp til 400 hk. - En intern bensinpumpe hvor det skal tilpasses en smule (opp til 500hk.), eller en ekstern bensinpumpe som settes i motorrommet med et ekstra relé til å trekke el til pumpen (opp til 600hk.). Hvis du velger den interne bensinpumpe kan det klart anbefales å bruke flexrøret, ettersom den gamle ofte blir ødelagt under demonteringen.

Upgrade high flow bensinpumpe 550 hk. - Direkte til montering i original pumpehus. Veldig enkel montering.

Intern bensinpumpe til 500 hk. - Veldig god bensinpumpe og enkel montering

Flex rør - Gjør montering av bensinpumpe i tank utrolig enkel

Ekstern bensinpumpe til motorrom - Til montering av bensinpumpe utenfor bensintanken

Audi TT luftmassemåler

Skal du lage over 250 hk. på en 1.8T motor, skal du være sikker på at du har en luftmassemåler som kan måle all den luft som skal igjennom motoren. Vi har nedenfor funnet en luftmassemåler fra en Audi TT samt en VR6 luftmassemåler, som kan måle opp til ca. 350 hk. Sammen med disse kan det anbefales å bruke en av våres universal KN luftfiltre, så du er sikker på at den ikke "hiver" etter luften og har for stor motstand i luftfilteret. Du bør se på stikkontakten på din orginale luftmassemåler: du skal velge den som ligner stikket som vi har på våres luftmassemåler. Ved montering av ny og større luftmassemåler i forhold til den originale, skal motorstyringen omprogrammeres. Luftmassemåleren skal du ikke bruke hvis du monterer en programmerbar motorstyring.

3" luftmengdemåler fra Audi TT 225 hk.

VR6 luftmassemåler

3" KN luftfilter - Passer sammen med overstående luftmassemåler


Tilkobling av oljesmøring & vannkjøling på turbo

Etter at du har satt på en upgrade turbo (ikke de opp til 225hk), er det nødvendig å koble slanger på turboladerne. Vi har laget et kit som gjør det enkelt å montere. Kittet nedenfor passer sammen med TB28, 2860, 2871 og T3/T4 turboladerne.

Vanntilkoblingskit til 1.8T - Enkel tilkobling av vann på for eks. 2560, 2860, 2871, T3/T4 & GT35

Oljetilkobling - Koble oljesmøring av turbo med dette kitet til 1800T motor

Oljereturløp - Kjøb oljereturløpsslangen for seg selv

Oljeflens til returløp - Direkte til oljepanne på 1.8T motor (medfølger oljetilkoblingskittet)


Hold varmen ute fra motorrommet

Vi kan kun anbefale å holde varmen fra turbo og eksos ute av motorrommet. Det gir ekstra effekt og raskere spoolup på turboen. Du får altså ladetrykket før i omdreiningene. Vi har nedenfor en turboblanket - eller turbohette - som settes over turboladeren. Den holder varmen inne i tuboens eksoshus. Powerwrap anbefales til fremre rør som er tett ved motoren. Vi har også Heat shield wrap, som brukes til å klistre på andre deler som skal beskyttes mot varme - et supergodt produkt! Dessuten har vi også Heat shield cover wrap som brukes til å sette over vakuumslanger til for eks. wastegaten eller oljeslange til turboen.

Turboblanket - Turbohette som settes utenpå turboladerens varme side

Heat Shield Tape

Heat Shield Cover Wrap

Powerwrap - Utrolig god å bruke til Downpipen


Kvalitetstennplugger til turbo

Vi har igjennom mange år solgt disse tennplugger. De leverer en helt fantastisk gnist og holdbarhet. Du kan kjøre med fet bensinblanding i lengre tid, typisk uten at skjer noe med det. Vi bruker de i prosjekter med for eks. 600 hk. Husk at elektrodeavstand skal være 0,7mm.

Turbo tennplugger

3" racerkatalysator & universal eksos

Det er viktig å bli kvitt den ekstra avgassen som kommer igjennom motoren. Hvis ikke du får montert en 3" downpipe og racerkatalysator, kan du miste hk. Disse sportskatalysatorene har en ekstrem god flow, men de er ikke store i diameter. Dvs,. at de er veldig enkle å plassere under bilen, uten at de kommer til å stikke for langt ned. 
Det er også veldig viktig å lage et ordentlig eksossystem etter downpipe og sportskatalysator. Derfor har vi et stort utvalg i universal eksos, hvor du kan bygge din egen spesiallagde sportseksos. Det er alt fra billige mellompotter, lydpotter og universal bakpotter. Hvis du har en bil der du gjerne vil ha et komplett catback system, kan du også finne det på linken nedenfor.

3" Racerkatalysator - Racerkatalysator som også kan gå igjennom kontroll. Dog uten EU-godkjennelse

Universal eksos - Finn alt til å bygge din egen eksos

Simons catback eksos - Simons lager rustfri eksos i utrolig høy kvalitet og enkel montering


Stor intercooler

Når du kjører med mer ladetrykk og større mengde luft som skal kjøles ned, skal du ha en større intercooler montert. Vi har flere forskjellige typer å velge imellom i forskellige størrelser. Vi har også intercooler kit som passer direkte på f.eks. VW golf 4.

Intercooler - En god størrelse og effektiv intercooler kan være "Intercooler 3" - 5007"

Intercooler kit - VW Golf 4 - Fornuftig intercoolerkit til VW golf 4 som kan kjøle opp til 300hk.

Racerkobling & sportskobling til 1.8T

Ofte kan en original kobling holde en god del effekt når de er nye og i god stand. Men når de er litt brukte kommer de fort til å gli i koblingen. Spesielt når du har tunet motoren din. Vi har flere muligheter - Sachs performance er et supergodt valg og virker veldig godt. Men ettersom vi selger utrolig mange deler til 1.8T og VAG, har vi valgt å bestille komplette sett med svinghjul (fast masse), som er ekstra kraftige og i super kvalitet - Og de er samtidig veldig billige.

Sachs Performance - Tysk kvalitets sportskobling


Justering av ladetrykk - Ladetrykksventil

Du kan justere ladetrykket på flere måter.
En måte er å bruke den orginale N75 ventil som sitter på bilen. Den skal dog være ny ettersom de godt kan bli svake og langsomme med tiden. Dog kan de ikke klare alt for høyt ladetrykk og så skal den som lager chiptuningen for deg programmere det i motorstyringen. 
En annen måte å gjøre det på, er å bruke en manuell ladetrykksventil - også kjent som boostcontroller - eller bleedventil. Med den kan du lett justere trykket. Dog vil turboen lage et overboost, og det er ikke alltid bra for motoren ettersom det gir et høyt moment.
Den beste måte å gjøre det på, er å kjøpe en elektronisk ladetrykksstyring. Den justerer ladetrykket helt presist og kan også holde ladetrykket lengere oppe i omdr.

Et godt valg vil f.eks. være Autogauge 2 bars eller Autogauge 3 bars boost controller

Manuel bleedventil / boostcontroller - Manuell bleed ventil til styring av ladetrykk.

Elektronisk Boostcontroller - Ettermontert elektronisk ladetrykksstyring.

Rustfri rør til oppbygging av intercooler rør, eksos & downpipe

Brukes ofte til å bygge downpipe, eksos og intercooler systemer med. 
Vi anbefaler minimum 2½" til intercoolerrør og 3" til eksos.
Vi spesiallager noen slike systemer - Se evt.: Referanser for å se hvor høy kvalitet det blir laget i.

Rustfri rør

Silikonslanger til intercoolersystem

Rens motoren, ny motorolje og oljefilter

Før du skal til å montere ny turbo osv., kan vi kraftig anbefale å ha en motorrens i motoren og deretter ha ny motorolje i bilen. Vi har god erfaring med Gulf motorolje - eller til hard og voldsom kjøring kan Sunoco 10w60 motoroljen brukes. Det er selvfølgelig også viktig å skifte ut oljefilteret som du kan kjøpe hos din lokale autoforhandler. Hvis du vil passe ekstra godt på motoren din, kan vi kraftig anbefale å kjøpe Danco oil Tec 2000 additiv. Det er en tilsetning som senker slitasjen og setter ned friksjonen i motoren.

Ved hard og røff kjøring kan det være en god idé å bruke en 5w50 motorolje (Sunoco eller Castrol). 5w50 er en litt tykkere motorolje når den er varm og gir derfor mer oljetrykk og beskyttelse. En alt for tykk olje, som for eks. 10W60, blir litt for tykk og får løftene til å bråke.

Gulf motorolje - God og billig motorolje. Vi gir 15% rabatt! Bruk rabattkoden GULF15 i varekurven.

Sunoco motorolje - Sunoco har en utrolig god 10w60 olje.

Danco oil Tec2000 - Bruk dette sammen med Sunoco olje og få en helt perfekt smøring.

Castrol motorolje - Kjent merke som utrolig mange bruker.

High flow oljefilter - KN oljefilter

Motorrens - Bruk motorskyll for å få renset motoren før du bygger den om. Bruk det evt. flere ganger.

God kjøling av motoroljen med en stor oljekjøler

Vi kan virkelig anbefale å overveie en stor oljekjøler når du skal tune din 1.8t motor. Spesielt hvis du kjører en smule hardt med bilen, siden oljen blir fort varm og krever derfor noe mer kjøling. Vi har universal oljekjøler som enkelt kan tilpasses en 1.8T.

Billig oljekjøler


Chiptuning eller programmerbar motorstyring?

Når du har montert en større turbo, om det er til 225 hk. eller til 350, skal du ha omprogrammert bilen, så den kan styre det nye setup. Den originale styring kan typisk klare opp til 350 hk. med Audi TT luftmassemåler, som er nevnt lengre oppe i denne guiden.  
Du kan også velge å montere en ny motorstyring. Du kan velge den styring du vil, men jeg kan anbefale en Vems motorstyring eller en ECU Master boks. ECU Master styring er plug and play. - Begge de nevnte programmerbare boksene kan styre Egas. Montering for en ECU Master koster ca. 10.000 kr. incl innkjøring. Chiptuning/spesialinnkjøring kan lages fra 5.500 kr. Vi jobber både med eldre modeller uten egas og modeller med egas. Les mer om Chiptuning og spesialinnkjøring.

Ecu Master - Programmerbar motorstyring i høyeste kvalitet med mulighet for Plug and Play

Ecu Master Plug & Play - Plug and play til flere typer biler

Vems - Vems motorstyring i fantastisk kvalitet og masse muligheter

Klar til rullefelt og chiptuning

Uttak til lambdasensor - Plasseres i fremre rør/downpipe. Husk at lambdasonden skal vende oppover, så det ikke kan komme vann i sensoren.

- Grunnjustering av actuator - Justér wastgaten sånn at den åpner ved for eks. 0,7 bars ladetrykk

- Vent med skift av dyser og luftmassemåler, inntil du kommer hit - Så vi kan kontrollere at motoren kjører som den skal, før vi går igang med jobben

- Du skal ha startet motoren opp med oljetrykk og kjølervann. Gjerne trykkprøvet kjølersystem på forhånd - for sikkerhets skyld

Ring for bestilling av tid til Emulering/chiptuning - tlf. 0045 51810699

Nedenfor ser du en effektkurve fra en Audi A4 1.8T. Den har fått montert K04-015 turbo, 3" luftmassemåler, Dobbelt intercooler, 3" downpipe og 2.5" eksos, high flow eksosmanifold, større bensindyser. Deretter har vi justert den med EVC emullator (chiptuning).

Effekt: 228,1 HK
Moment: 344,9 nm.

Nedenfor ser du enda en Audi A4 fra 97. Denne er montert med en Exhaust kit - 2871, frontmontert intercooler, 3" downpipe, 2½" eksos, 441cc dyser, 3" luftmassemåler. Super effekt.

Effekt: 275,7 hk. 
Moment: 353nm.

Ombygning av motor eller komplett racer motor

Skal du ha mer enn 330-350 hk, er det nødvendig å legge om på motoren. Du skal ha montert H profil stempelstenger, samt ha andre stempler montert på. Vi har 1.8T stempelstenger, som kan brukes til 500hk+ og JE eller Wiseco stempler, som er utrolig gode.

1.8T stempelstenger - H-profil stempelstenger i super kvalitet

1.8T K1 stempelstenger - Originale stempelstenger fra K1 i topp kvalitet

1.8T stempler - Kvalitetssmidde stempler

ARP toppbolter - Her finner du sterke bolter til toppstykket i din 1.8T motor.

Racer lagre - Finn racer lagre til din motor i høy kvalitet fra ACL

JE PRO SEAL - Utrolig gode toppakninger til 1.8T

Komplett 1.8T racermotor - Her kan du kjøpe en samlet motor, klar til montering.

Her er en liste over deler du skal bruke når du skal lage 300-350 hk.

Nedenfor har du en liste over de deler du skal bruke til å lage ca. 300-350 hk. Alt er beskrevet ovenfor, hvis du vil lese nærmere.

Det er link til v-band samling og en reduksjon til å lage overgang fra downpipe til din sportseksos. Du skal bruke 1 av hver, dog ikke reduksjon, hvis du kjører med 3" hele veien igjennom. Bemerk at vi forsøker gjerne å skaffe en sportseksos til deg, som passer direkte til din bil. Ellers kan vi spesiallage en til deg. 

1.8T exhaust turbokit
Støttebolter & kobbermuttere
1.8T 20v downpipe - Plug and play
Plug and play intake pipe 1.8T
Avstandsstykker til 1.8T
441 cc. bensindyser
4 bar bensintrykkregulator
Intern bensinpumpe til 500 hk. eller Ekstern bensinpumpe til motorrom
3" luftmengdemåler fra Audi TT 225 hk. 
3" KN luftfilter
Vanntilkoblingskit til 1.8T
Turboblankett
Powerwrap
Turbo tennplugger
3" Racerkatalysator
Intercooler
Ny motorolje
Sportseksos eller deler til hjemmelaget eksos
Reduksjon - Konus
V-band rørklemmer

Radiatorslangesett i blått

Hvis du vil at motorrommet skal se litt ekstra fint ut, har vi radiatorslanger i blått.

Blå radiatorslangesett