Kamaksel

Skarp kamaksel

Når du velger å bytte til en skarp kam, er det ofte for å få effekt øverst på rotasjonsfeltet, noe som ofte påvirker mindre strøm i bunnen. En motor har ofte et arbeidsområde på rundt 6000 omdreininger. Det kan f.eks. fra 900 omdreininger til 6900 omdreininger. Ved montering av en skarp kam kan arbeidsområdet flyttes til f.eks. 2000-8000 omdreininger. Så med en veldig skarp kam, vil du få dårlig tomgang på grunn av den ustabile fyllingen av sylinderen og en dårlig trekkraft under 2000 omdreininger. Påfyllingen av sylinderen er større og du får mer strøm. Hestekrefter er forbrenningstrykk X omdreininger pr. min.

Mange motorer er i dag utstyrt med overliggende kamaksler som gjør det mulig å bytte kamaksler veldig enkelt og raskt. Det kan være noen tilfeller hvor det kan være lettest å bare ta motoren ut av bilen. Undersøk hvordan du fjerner kamakselene på bilen din.

Hvis du bytter til svært skarpe kammer med høy løft, må du kontrollere at ventilfjær og ventilløftere kan holde tritt med det høyere løftet. Ved justering av kamakslen skal du alltid justere ventilklaringen. Påfør alltid et ny kjede eller tannreim. Kamakslen må ikke legges i "tørr" - dvs. at den må ha bra med motorolje på lagerbukkene. Før motoren startes, snu motoren rundt noen svinger med en skrallenøkkel. - Husk at dette skal gjøres uten at tennpluggene er installert, slik at du kan kontrollere at det er nok plass til ventiler, etc. Når du dreier motoren, skal den gå veldig lett. Gi motoren og kamaksen litt tid til å "skyve/passe" til hverandre.

Sortere etter
Vise per side
Bilde av LS2 - Kamaksel

LS2 - Kamaksel

Skarp kamaksel til LS2 motor
kr 4 556,25 (NOK)