Søk
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Danmarks sterkeste Citroen Saxo 416hk.

    Tuning av Citroen Saxo når den er helt vill ! 

    Danmark's sterkeste Citroen Saxo

    Har hatt fornøyelsen av å følge Jan's Citroen Saxo igjennom noen år - Den er løpende blitt laget om og han kan ikke få nok av power - Blir han noensinne tilfreds ? :)

    Meld deg på Nyhetsbrev og få tilbud, rabattkoder og tuningsartikler !

    I år 2013 bygde jeg Vems motorstyring på Jan's Saxo, den ble laget med nye ledninger så alt var nytt og man bør ikke bekymre seg for noen dårlige ledninger i motorrommet. Bilen hadde montert en mindre T25 turbo som ga ca 235 hk. så langt jeg husker. Deretter har den montert større turbo noe som ligner på en GT2871 hvor han igjen kjørte den inn - Her med 260 hk.


    Som man kan se på bildet ovenfor er det ikke en bil man ville trodd skulle ha 416 hk. De hadde faktisk snakket om å kaste motoren i en Balingo :) 

    Da Jan fra Frydendals Auto ringte meg i begynnelsen av januar 2015, må jeg innrømme at jeg måtte spørre et par ganger om det også var 2,7 bar ladetrykk han sa han kjørte med - og så tenkte jeg: Han er jo gal! Men vi ble enige om at han måtte komme forbi for å få det tilpasset og løpe jevnt på rullefeltet. Han måtte avbryte fredagen vi hadde avtalt når sylinderhodet var blitt dårlig. Men det var ikke lenge før Jan hadde montert et nytt sylinderhode, og han kom over torsdag 12. februar.

    Jan kommer fra Sjælland, så det er selvfølgelig en lang tur - Men utrolig nok kom Jan og hans lærling kjørende fra Sjælland i Saxo'en - Ja - uten autotrailer! Men vi fikk en kopp kaffe og snakket litt om bilen, deretter tok vi den på rullefeltet og koblet datamaskinen til motorkontrolleren. Jeg må innrømme at jeg var og fortsatt er litt overrasket over at det kunne kjøre med så mye ladetrykk ettersom motorkontrollen ikke var satt opp til å kjøre med så mye ladetrykk. Jeg fikk rettet på dataene og kunne begynne å rulle det litt. Jeg fikk raskt tenning og brennstoff til å passe godt og med det nye oppsettet jeg hadde gjort, kjørte den med 2,3 bar ladetrykk - og da vi tok en måling på den, ble det alt 416,6 hk og 497,4 nm. med en ganske fin kurve - det er kult!

    Med dette ladetrykket lager den hjulspinn i 3. gir til 160-170 km/t. Den var her montert med en større T4 turbo hvor de selv har laget turbomanifold osv.

    Men Jan var selvfølgelig ikke fornøyd, så han vil gjerne lengre opp i trykk - Men statusen er at dysene ble brukt med 92%, og da begynte en treaksel å bli dårlig, så vi måtte stoppe for denne gangen - men det var et fint resultat. Imidlertid er jeg sikker på at Jan kommer tilbake med ny og større turbo, større dyser og andre ting som trengs for å gjøre at den kommer enda høyere opp i hk. Det vil være morsomt å se ham på DHB når han kommer dit!

    Det var montert en Turbosmart ladetrykksstyring som dog var koblet fra så uret kun viste ladetrykket - Vi brukte Vems motorstyring til å justere ladetrykket elektronisk. Det er også montert et Metanol innsprøytningsanlegg med en dyse til 500 hk. Det er laget 2.5 tommer rustfri eksos med mellompotte og bakpotte med en VUSS ventil for ekstra god flow. T3T4 turbo til 480 hk. 38mm. ekstern wastegate med fri utblåsning. 630cc. bensindyser og en 500hk. Wallbro in-tank bensinpumpe.  Hjemmelaget innsugningsmanifold med universal 70mm. gasspjeld. Motoren er en TU4JP5 1600cc. med Wossner smidde stempler og PEC H-profil stempelstenger. 


    Ovenfor ser du et bilde av Vemstune hvor den ligger på 2.43 bars ladetrykk