Alle priser inkl. MVA

BMW E30 M20B27 turbo

BMW E30 M20B27 turbo

Dette er mitt eget sideprosjekt som jeg jobber litt med, den kjører ikke på veien helt enda, ettersom den konstant er under ombygning - For å lage den raskere. ;) Bilen kjøpte jeg julen 2012 og våren 2013 ble den malt, slik at den var til litt penere å se på.

Den kjørte med Megasquirt på det tidspunkt jeg fikk den. Den ble fort erstattet med en Vems motorstyring og et nytt ledningsett
Kjører med:
T3/T4 turbo til 400 hk
Skjæreringspakning på 2mm. 

Kjører med 325hk. Sommeren 2013 var jeg på DHB og en tur på Rudskogen motorsenter - Superkult. Kan anbefales til alle! :) Imidlertid ble jeg litt for ivrig og hadde litt problemer med å holde tilbake - Det resulterte i 21 minutter med full gass rundt på banen og alt for varm olje. :) Så da jeg kom hjem var motoren ikke helt bra.. ;)

Det endte med et nytt 325 toppstykke med overdimensjonerte ventiler, portet og laget 100% i orden, samt en ny 2.7 liters ETA motor. 

Den orginale innsugningsmanifolden var jeg ikke stolt av - Så jeg begynte ombygningen til Jenvey spjeldhus og et spesiallaget samlekammer. Det var et veldig stort prosjekt som tok ca. 14 dager på fulltid. Men nedenfor kan du se resultatet. 

Ovenfor ser du den superdeilige V-båndsamlingen fra rustfrie rør til aluminiumreduksjonen. Spesiallaget i CNC dreiebenker

Systemet med spjeldhus og CNC dreie trakter innvendig kjører helt perfekt !

Med de 375 hk var jeg og kjørte 402m., der fikk jeg en tid på 13,373 sek og 179,6 km/t i starthastighet. 

Etter gjenoppbygging og justering av motorstyringen går den på 375 hk. og et fint dreiemoment, det resulterer i at girkassen bryter og det må en ny på. Det blir en 525 TDS girkasse med en drivaksel fra en E36 328I - Tidlig modell. Den har noe lavere gir, men passer fint til 402 meter, da den har en topphastighet på ca. 235 km. i 5. gir.

Ønsker å kjøre med Boost in Gear (dvs. jeg kan bestemme hvor mye ladetrykket den kjører i alle gir), da jeg kan unngå for mye hjulspinn i 1. og 2. gir på 402 meter.

For å kunne øke giret må du ha speed input fra hjulene som ikke trekker. Her har jeg brukt ABS-signalet fra venstre forhjul. Imidlertid var det noen problemer med signalet ved starten. Men det var fordi det var gammelt og rustet, så det måtte rengjøres. Signalet som kommer fra hjulet er et induktivt signal og må derfor konverteres til digital. Sett inn en liten modul før den går inn i motorstyringen. Deretter kan du kalibrere hvor fort bilen kjører i de forskjellige gir og omdreininger - og dermed kan styringen regne ut hvilket gir den kjører i.

Jeg er per skrivende dato (09-09-14) fått til å kjøre den med 2 forskjellige ladetrykk. Ca 1 bar ved lavt ladetrykk og 1.3 bar ved høyt ladetrykk. Det gir 355 hk. og 401 hk. 
Kunne ikke dette gjøre så jeg kan holde den litt lettere i 1. og 2. gir?

Noe som er verdt å merke seg, er at når den kjører med ladetrykkstyring kommer ladetrykket noe før og gir mer effekt. Det kan du se på den røde streken, den er oppe lengre og raskere enn den svarte. Det er pga. det ikke kommer trykk til aktuatoren som så er bedre til å holde wastegaten helt lukket og spooler ladetrykket på noe før ! 

Jeg vil de kommende dagene oppdatere litt ettersom jeg er ved å lage det hele klart til Vandel. Så følg med. ! 

Ses vi i Vandel d. 20-09-2014 ? 

Kommende prosjekter er å prøve E85 og få bygget launchcontrol på. Samt lage undervognen bedre. 

Deretter er det vinter og det skal bygges en større turbolader på. Så skulle nå de 500 hk. til neste år. 


Update 18-09-2014

Montering av AEM tenning / tennspoler

Hadde litt problemer med at det var mye støy i ledningene mine, og jeg kunne ikke få Wheelspeed-sensoren til å fungere skikkelig. Derfor hadde jeg en scoop på og kunne se at det var støy. Så bestilte jeg 6 stk. AEM spoler hjem med innebygd sluttstadium, slik at ingen støy kan komme til boksen derfra. De ble montert på den originale ventilkappen, slik at det var nødvendig med meget små tennkabler. Deretter monteres wheelspeed input perfekt. Nedenfor kan du se bilder av monteringen.

Som man kan se på bildet nedenfor har jeg ikke flyttet vakuumfordeleren enda, så det ser ekstra rotete ut. 

Det er utrolig mange ledninger som skal monteres på disse tennspoler - 5 ledninger i hver. Det er for å lede ut induksjonspenning ned vekk fra motorstyringen. 

Som sluttresultat kom det til å se sånn her ut. Synes det ser veldig flott og stilig ut når det kun er det der som skal til. Videre har jeg også flyttet vakuumfordeleren ned under den spesiallagde innsugningsmanifolden. 

Boost in Gear virker perfekt !! 

Sånn.. Nå virker det endelig med boost in gear - og er du litt gal er det fett å kjøre med !

Nå har jeg ingen støyproblemer, wheelspeed virker perfekt. Dette har medført at bare motorstyringen måtte settes opp. Jeg har laget en tabell med ønsket ladetrykk i alle gir og deretter hvor mye 3 veiventiler skal fungere.

Nedenfor kan du se hvordan jeg styrer ladetrykket med boosteventilen - Dette skjer elektronisk via Vems motorstyring. Imidlertid vil det normalt ikke være 100% i alle tabellene, men det er på grunn av at min wastegate virker annerledes. Imidlertid kan motorstyringen selv skru ned ventilen dersom ladetrykket overstiger ladetrykket jeg har satt som "mål".

Nedenfor ser du hvilket ladetrylk motorstyringen skal forsøke å ramme - altså 1.1 bar i 1. og 2. gir og så 1.36 bar i alle andre gir. 

Så alt i alt virker det perfekt. Den lager ikke hjulspinn i 2. gir og dermed skulle jeg gjerne kommet noe raskere fra. 

Nye Toyo R888 slickdekk montert

For at få bedere grip valgte jeg at bestille nye dæk hjem, valget fald på et super kendt slicksdæk - Toyo R888, et billig slicksdæk man også må bruge på vejen i Danmark. Da jeg lige havde monteret dækket skulle det selvfølgelig prøves af, jeg har aldrig kørt med slicksdæk før - Så jeg blev faktisk lidt skuffet, da jeg havde forventet de bare stod rigtig godt fast. -og det gør de også! Skulle blot have varmet dem rigtig godt op og kørt lidt mere på dem, da det er som om den første tid skal de lige køres til. 

For å få bedre grep valgte jeg å bestille nye dekk hjem, valget falt på et superkjent slickdekk - Toyo R888, et billig og glatt dekk som du også kan bruke på veien i Danmark. Da jeg hadde montert dekket, måtte det selvfølgelig prøves, jeg har aldri kjørt med slickdekk før. Så jeg var faktisk litt skuffet da jeg hadde forventet at de satt veldig bra fast. -og de gjør også! Ville bare ha oppvarmet dem veldig bra og kjørt litt mer på dem, ettersom de må kjøres litt til den første tiden.

Nå som jeg har fått boost in gear til å virke så den kun kjører med 0.9 bar i 1. & 2. gir og ca. 340 hk. så lager den ikke hjulspinn i 2. gir, men til 400 hk og 470 nm. Sååå det er ikke helt nok, når man kun bruker den til 402 meter. Så blir nok til et par balondekk neste år. :P

Forhåpentligvis kommer det en video opp som man kan se etter helgen.. :)