Søk
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Turbo informasjon

     

    Turbo & turbolader 

    Nedenfor har vi samlet spørsmål og informasjon om turbo / turbolader. Hvordan man monterer en turbo og evt. hvorfor den har gått i stykker. 

     

    Oljetilgang og returløp på turboen sitter ikke riktig

    Hvis du monterer en universell turbo, og du ikke kan få returflyten og tilgang for olje til å passe, kan du alltid rotere midtdelen av turboen. Du kan også rotere eksosdelene og trykkhuset. Løsne bare boltene som sitter på trykkhuset og eksoshuset. Da kan du fritt vende alle 3 deler separat.

    Montering av vann og olje på univeral turbo

    Mange spør: Hvordan skal jeg koble til olje og vann på turboen min? De fleste av de universelle turboladerne vi selger er med både vann og oljetilkobling. 

    Det er ofte sånn: 
    Oljereturløp er en flens hvor det er 2 bolthull med 41 eller 51mm. imellom hvor det er et hull i midten for oljeretur.
    Olje tilgang er en 38mm flens. mellom hvert bolthull eller en 12mm. banjobolt (Garrett ofte med UNF 7 / 16-20 gjenge)
    Vann er ofte med 1/4 NPT gjenge. 

    Husk ALLTID at tilgang skal komme loddrett ned i turboen med max. 10 graders helling. Returløp skal min. være 14mm. innvendig diameter.

     

    Defekt turbo - Hvorfor går turboladeren i stykker ?

    Der er flere muligheter for hvorfor en turbo går i stykker. 

    Mutteren har falt av på trykksiden av turboen

    Grunnen til at mutteren på en turbolader kan falle av eller løsne, skyldes mangel på smøringstrykk. Det som skjer er at turboen kjører med mange omdreininger (typisk over 30.000 omdr. pr. min.). Når den da mangler smøringstrykk, blir akselen raskt varm og brenner seg fast i lageret. Stopper umiddelbart og løsner dermed mutteren.

    Mangel på oljetrykk for turboen kan skyldes at slangen til turboen har stoppet eller at det har kommet smuss ned til turboens oljeforsyning via oljeslangen. Hvis dette har skjedd, er det veldig viktig å rengjøre motoren 100% igjennom, så det er absolutt ingen smuss igjen i motoren når du skal montere en ny turbolader. Vi anbefaler at du skiller motoren helt for å sikre at det ikke er noe smuss igjen i motoren. Hvis du ikke gjør det, kan du bruke motorrenseren / motorskyllingen som helles i motoren og la den kjøre med dette i, sammen med ny motorolje. Detaljert instruksjoner er på flasken.

    Sånn ser en turbolader ut når mutteren har løsnet:

    Slør i akselen og bladene går mot turbohuset

    Når en turbos aksel blir uskarpt, er det ofte fordi det har vært urenheter i oljen. Dette sliter mye på akselen og bøssingen. Når det da har gått litt tid, blir sløret så stort at det går mot turbohuset. Når dette har skjedd, vil det bli mye dyrere å renovere turboladeren.