Alle priser inkl. MVA

2.0 TFSI tuning guide

Guide til 2.0 TFSI tuning

Hvis du er så heldig å ha bil med 2,0 TFSI-motoren, kan du begynne å glede deg. Hvis du vil tune det ut over en vanlig chip tuning er gode muligheter for å få mye effekt. Vi har laget en veiledning slik at du vet hva du trenger og hvordan du får mest mulig effekt for det minste beløpet. Du kan oppnå en stor økning i effekt med noen ganske enkle inngrep.

Sånn kan vi best hjelpe deg !

- Mange vil gjerne vite om de har alle de delene de skal bruke for å sette på en ny turbo, hvis du er i tvil kan du gjøre følgende:
- Lag et logg-inn på hjemmesiden - Så du er opprettet som kunde
- Alle de varene du forventer å bruke eller er i tvil om legger du i varekurven.
- Send en mail til meg -  Jeg kan se de delene du har i varekurven samt tilføye deler hvis du mangler noe.

Bosch MED9 ECU som er motorstyringen på TFSI motor grunnleggende bygget på samme struktur som ME7 ECU som er i de eldre 1.8T motorene. Den store forskjell er at TFSI kjører med direkte innsprøytning (GDI), hvor innsprøytningen av bensinen kommer direkte inn i sylinderen med 110 bar. På den eldre 1.8T motor er dysene plassert før ventilene (i manifolden) så luft og bensin blir blandet før det kommer inn i sylinderen. Fordelen ved direkte innsprøytning er at det er mindre sjanse for tenningsbank, lavere emminsion (forurensning). Dermed kan det kan tillates høyere kompresjonsforhold og høyere forbrenningstemperatur. Dette gjør at TFSI motoren er en av de beste motorer i verden for en tunet gatebil.
De første TFSI motoret ble brukt i Audi A3 fra 2003 og Golf R.

TFSI motoren er bygget med 2 forskjellige turboladere, K03 som har en max effekt på 300 hk. samt en K04 som kan brukes opp til 400 hk.

VW, Audi, Skoda og Seat er i utgangspunktet bygget på samme komponenter med effekt fra 180-270hk.

AXX = K03 turbo  Audi A3, VW Golf 2003-04

BWA = K03 turbo  Audi, Seat, Skoda, VW 2004+

BYD = K04 turbo  VW ED30 & Pirelli edition Golf GTI

BWJ = K04 turbo Seat Leon Cupra, K1 and Cupra R

BHZ = k04 turbo  early Audi S3

CDL = k04 vary HP versions found in the Audi S3, Golf R and Golf ED35

(Kamaksler, Stempler, Stempelstenger og dyser er forskjellige fra de forskellige motorkodene)

TFSi K03 turbo-oppsetning, AXX BWA motor kan tunes opp til følgende:

  • Stage 1 custom remap            230-250 hp        290-310 lbft
  • Stage 1+ custom remap           255-260 hp        335-350 lbft
  • Stage 2  custom remap 265-275 hp        315-330 lbft
  • Stage 2+ custom remap           275-290 hp        355-360 lbft
  • Stage 3  custom remap            330-350 hp        350-370 lbft

Hardware oppgraderinger til de forskjellige ECU-tuninger

  1. Stage 1 =  Kan brukes til alle hardware endringer så lenge bensinpumpe og katalysator er orginal.
  2. Stage 1+= 3" downpipe, oppgraderet luftfilter
  3. Stage 2  = IC – Intake – 3" downpipe med komplett performance eksos
  4. Stage 2+= Bensinpumpe – IC – Intake – 3" downpipe med komplett performance eksos
  5. Stage 3 = Stage2+ upgrade deler samt K04 turbo og S3 dyser og RS4 pressure valve (079 130 757)
  6. Stage 4 = Med oppgradert stempelstenger kan motoren holde mer effekt.

TFSi K04 turbo-oppsetning, BYD BWJ BHZ CDL motor kan tunes opp til følgende:

  • Stage 1 custom remap            285-305 hp        290-320 lbft
  • Stage 1+ custom remap           310-325 hp        340-360 lbft
  • Stage 2  custom remap 315-330 hp        320-335 lbft
  • Stage 2+ custom remap           355-370 hp        365-385 lbft
  • Stage 3  custom remap            385-425 hp        390-400 lbft

Hardware oppgraderinger til de forskjellige ECU-tuninger

  1. Stage 1 =  Kan brukes til alle hardware endringer så lenge bensinpumpe og katalysator er orginal.
  2. Stage 1+= 3" downpipe, upgrade bensinpumpe, luftfilter
  3. Stage 2  = IC – Intake – 3" downpipe med komplett performance eksos
  4. Stage 2+= Bensinpumpe – IC – Intake – 3" downpipe med komplett performance eksos. RS4 pressure valve.
  5. Stage 3 = Stage2+ upgrade deler samt K04 turbo og S3 dyser og RS4 pressure valve samt en 155bars pressure valve og vann/methanolinnsprøytning.

Deler som kan være defekte og gir knapt så gode resultater og mistet effekt.

Blow off ventilen som sitter på turboladeren kan være defekt, når de videresender overtrykket tilbake i turboladeren og motoren mister effekt. Den beste ventil du kan montere og holder til mest ladetrykk er 06F145710G.

06F145710G - Sterk blow off ventil til TFSI

I PCV (veivtapphusutluftningen) sitter det en enveisventil som blir dårlig, den seneste og kraftigeste er 06F129101R, dog anbefaler vi å montere en Catch tank som oljedampene ikke kommer inn i motoren igjen.

Under mye hard belastning blir en 5w30 motorolje veldig tynn, motoren kan begynne å bruke olje når den blir varm og presset, derfor kan du med fordel skifte til en 5w40 motorolje.

For å oppnå maks effekt på rullefeltet skal du bruke V-power, 99 oktan !

Montering av Cupra turbolader

Med en turbolader fra en Cupra der std. har 241 hk. kan du oppnå helt opp til 350+ hk. det er enda helt uten å skifte innmat i motoren. Turboladeren passer direkte over på de fleste TFSI motor og derfor er det et simpelt inngrep. Vi kan også levere upgrade turbolader fra TurboZentrum som kan levere opp til 550hk.

Se Cupra K04 TFSI turbo her

Turbozentrum Cupra upgrade 550hk.

Bemerk at "blow off ventilen" er montert i den fremre del av motorrommet og ikke inn i selve turboen når det er en K04 turbo. Du kan evt. bruke en silikon T-stykke til montering av ventilen.


Eksos & 3" TFSI downpipe

En downpipe kan installeres uansett om du har installert en ny og større K04 turbolader. Du får definitivt hestekraft av å montere en rustfri downpipe. Vi har gjort det mulig å bestille TFSI downpipe med og uten racing katalysator, dvs. hvis du ikke vil kjøre med katalysator, kan du bestille det uten. Hvis du vil ha en veldig god raciingkat, kan vi montere den for deg før du mottar downpipe, slik at montering er veldig enkelt for deg. Det er også viktig å få en ny sportseksos med flytpotter og større rørdimensjoner. Vi anbefaler på det sterkeste Simons eksos som er rustfritt og i utrolig god kvalitet, og gir en veldig fin lyd.

Se 2.0 TFSI downpipe her - Fremre rør til tverrstilt motor

FSI downpipe - Fremre rør til langsliggende motor

Ny modell TFSI / FSI - Fremre rør til VW Golf 7 GTI / SEAT LEON CUPRA 5F / Skoda Octavia RS 5E / SKODA SUPERB 4x4 2.0 TSI

Simons catback eksossystem - Eksos til TFSI fra Simons i høyeste kvalitet - Men til den riktige prisen


Intercooler til 2.0T FSI biler

Det er veldig viktig å kjøle luften inn i motoren etter at du har tunet bilen, det kan til og med være en fordel, selv om det er en helt original bil. Det finnes ulike muligheter for montering av intercooler på din TFSI-motor som du ser nedenfor. Selv om du velger den store modellen intercooler, sitter den ikke slik at den er synlig for evt. politiet, derfor kan du lett oppnå fantastisk kjøling uten å forårsake unødvendig oppmerksomhet.

Stor intercooler til TFSI

Dobbel intercooler kit - TFSI

OEM S3 intercooler


Performance intake med sportsluftfilter

Få mer hk. ut av FSI-motoren din med et annet intake / innsugningsrør. Det er forskjellige typer for hvilken bil du skal tune. Men under finner du et innsugsrør som kan brukes til de fleste med litt tilpasning. Det er et 2,75" innsugsrør som lett kan flowe opp til 400 hk. Hvis du vil ha en spesiallaget innsugning for 100% optimal flow, kan vi også tilpasse en slik med rustfritt rør. Gir en super deilig finish.

TFSI intake / innsugningsrør

K&N universal luftfilter

Reduksjon mellom innsugningsrør og turbo


TFSI FSI TSI - Blow off ventil

Vil du ha noe mer lyd ut av din Audi, Skoda, Seat eller VW kan du med en simpel montering av blow off ventil / flens få noe mer lyd ut av motoren. Det er en billig løsning i super god kvalitet. Flensen settes bare imellom den orginale blow off ventil og flensen, så den lufter ut i det fri. Det medfølger bolter til montering. Husk å velge den korrekte flens til det som passer til din bil. Vi anbefaler å kikke på den orginale ventil og vurdere om flensen passer.

TFSI FSI TSI blow off ventil - Gir super lyd og enkel montering

Ur til bilen - Alt i ur til ladetrykl og temperatur

Adapter til ladetrykk - Uttak for ladetrykksviser i instrumenteringen

High flow flens uten Noise cancelling

Med denne flens får du en høyere flow ut av turboladeren. Det sitter ikke "noise cancelling" delen i denne flens.

High flow flens - Uten Noice cancelling

Høytrykks bensinpumpe til TFSI

Ved hard tuning skal din høytrykkspumpe oppgraderes. Da kan du kjøpe et upgrade kit til den hvor du skifter innmaten i den.

TFSI bensinpumpe upgrade kit


Bensindyser fra Audi S3

Når motoren får noe mer luft skal den også ha noe mer bensin. Du kan bruke orginal Audi S3 dyser som kan levere opp til ca. 500 hk. med upgrade bensinpumpe.

Se Audi S3 bensindyser


Montering av catch can

Det kan være en fordel å montere en Catch tank for at dampene fra veivtappshuset ikke kommer inn i innsugningen og dermed senker oktantallet.

TFSI catch cut off - Med denne flens kan du lukke av for pcv

Se TSI Catch Can

TFSI Catch tank - Utrolig fin modell med koblinger, slanger osv.

TFSI Chiptuning

Etter du har montert delene eller noen av delene er det nødvendig å få chiptunet bilen - Altså få justert motorstyringen til de endringer du har laget. Hvis du ikke har montert noen av delene og bare ønsker å få optimalisert din std. TFSI motor kan vi også hjelpe med det. Du skal bare kontakte oss.

TFIS chiptuning - Billig obd-tuning med rullefelt i høyeste kvalitet

TFSI motorblokk

Det mest vanlige motornummer er 06F. De fleste 2.0T blokker er utskiftbare. Det kan imidlertid være små forskjeller mellom blokkene som eks. termostathus. Som en tommelfingerregel er den beste måte å sikre en problemfri oppbygning på å starte med den samme blokkode, som din bil opprinnelig kom med. Opp til 350hk. er Std. hodeskruer og sylinderhode okay - Over 350hk. anbefales ARP. Dog bemerk at OEM bolter er sterkbolter og skal skiftes ut hvis du har adskilt motoren.

Som de fleste VAG motorer er det 5 hovedlagerbukker med 2 bolter. Miderste lagre holder også veivtappen i senter (Trust washers).

Hovedlagre til TFSI - Racer lagre til veivtappen fra ACL - Motstå bedre veivtappens vridninger

ARP topbolte - Head stud bolts til TFSI motoren.

ARP main stud TFSI - ARP bolter til hovedlagre

Distanceskive TFSI - Trust washers

Motordeler reservedel TFSI - Til renovering av motor som ikke skal tunes mye

Alle 2.0T FSI veivtapper har et slag på 92.8mm og er alle smidde.

På veivaksen er det et triggerhjul, som brukes til veivtappsposisjonsføleren til motoromdreininger. Det er svært viktig at utløserhjulet ikke er bøyd, da dette vil påvirke skanning av veivtappssignalet. Hvis utløserhjulet er fjernet pga en eller annen grunn, må det byttes ut (engangsbruk). Boltene som sikrer utløserhjulet til veivaksen, er også disponible. TFSI-motoren har det samme svake punktet som den gamle 1.8T-motoren, det nederste tannhjulet kan løsne, derfor anbefaler vi å bytte til ARP-bolter.

De fleste 2.0T FSI veivaksler er utskiftbare bortsett fra B7 Audi A4 Quattro med automatisk girkasse.

ARP bolter til remskive - ARP leverer sterke bolter for mange motortyper.

Alle 2,0 t FSI stempelstenger er 144 mm. senter til senter og stor ende bor er 24.9mm. Leiens bredde er viktig fordi kjededrevne motorer (GEN 2/3) er mindre. Krysspindeldiameteren varierer mellom forskjellige motorkoder fra 20mm-23mm. Den mest typiske er 20mm.

350+ HP
Hvis du ønsker å lage en motor med 350 hk eller høyere, anbefaler vi at du bytter stempelstengene som et minimum. Du kan ofte beholde de originale stemplene hvis sylindervegg og stempler er i god stand. Har motoren kjørt for mange km. sylinderen kan ha blitt oval, og det anbefales å sette inn nye overdimensjonerte stempler med en boring på sylinderen. Originale stempelstenger bøyes vanligvis som de er laget for tynne i varene, og at de ikke er laget av veldig godt stål som de nedenfor.

Stempelstenger og stempellagre fra 1.8T motoren kan bruges (Skal brukes sammen, lager og Stempelstenger)

Stempelstenger TSI, FSI, TFSI - Kvalitets Stempelstenger til billige priser

K1 Stempelstenger - Merkevare fra K1

Stempelstenger-lager TFSI - ACL Stempelstenger-lager til TFSI

De fleste 2.0T FSI stempler er smidde, men er stadig ikke så robuste som markedet smidde stempler - Eks. JE & Wiseco stempler

Std. sylinder bor er 82,5mm. - typisk kompresjonsforhold varierer fra 9,5:1 til over 10,0 avhengig av motorkode.

Vi har arbeidet mye med VAG motor og kan derfor hjelpe med de stempler du ønsker og oppfyller de krav som stilles til din ombygning. Du kan eks. få:

Stempler etter ønsket boring, kompresjonsforhold.

Keramisk coating på overflaten av stemplet - Varmen fravises fra stemplet og blir i forbrenningen.

Anti-friksjon coating på sidene av stemplene. Gir ekstra levetid på stemplene.

Oppgraderet stempelbolt - Som kan fås i lettvekt eller ekstra tykkelse til turbomotor.

Lateral gas port - Sikre overlegen stempelringstetning ved å øke gasstrykket bak stempelringene. Anbefales kun til racermotor, da gassportene raskt kan bli tilstoppet. Slider også ekstra på stempelringene.

Smidde stempler - Finner du ikke dem som passer til din motor er du veldig velkommen til å skrive til oss.

Race engine kit

Da noen TFSI motorer kan ha problemer med oljeforbruk skal det ofte et sett nye stempler til. Dette kan vi selvfølgelig hjelpe med hvis du ser på linket ovenfor. Men vi har også laget et Race engine kit hvor du eks. får nye stempler, leier og H-profil stempelstenger - Så er motoren klar til flere hk. hvis du skulle ønske det.

Race engine kit - Finn kit til din motor

Radiatorslanger i blått

Hvis du vil ha litt ekstra farge i motorrommet, har vi radiatorslangesett i blått.

Radiatorslangesett blå