Søk
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Toyota 2JZ Tuning guide

    Toyota 2JZ / 2JZ-GTE tuning guide

    Guide til tuning av din Toyota 2JZ motor. Vi guider deg igjennom de tingene du bør være oppmerksom på og hvilke deler som skal brukes. Er det noen ting som mangler er du velkommen til å skrive til oss - Så skal vi legge det til.

    Sånn kan vi best hjelpe deg !

    - Mange vil gjerne vite om de har alle de delene som de skal bruke for å sette en ny turbo på deres bil. Hvis du er i tvil, kan du gjøre følgende:
    - Lag et logg-inn på hjemmesiden - Så er du opprettet som kunde
    - Alle de varene som du forventer å bruke - eller er i tvil om - legger du i varekurven.
    - Send en mail til meg -  Jeg kan se de delene som du har i varekurven samt tilføye deler hvis du mangler noe. 

     

    I 1986 kom den første Supra model og i 1992 kom den første utgaven av Supra MK4 - og helt siden den gang er bilen og motoren blitt brukt til high performace race og tuning. Den er blitt brukt mye da den standard turboladeren 2JZ-GTE motor uten endringer kunne lage utrolig mye effekt.  

    I Japan er 2JZ-GTE motoren å finne i Toyota Aristo som er laget fra 1991 til 2002. 2JZ-GTE motoren ble oppdateret i 1997, med variabel innsugningskam - VVT-I

    Toyotas sugemotor 2JZ-GE er basert på sammen motorblokk og nesten identisk, men med høyere kompresjon. 

    Toyota's 1JZ-GTE er en 2,5L versjon av den velkjente støpejernsblokken som senere ble laget med variabel innsugningskam og single turbo. 

    2JZ motoren er bygget som Nissans RB serie - 6 sylinder på linje med god balanse, 7 hovedelagre, som gir mulighet for høye omdreininger. 

     

    En fordobling av effekten - Opp til 700 hk. 

    700 hk. er mulig på en standard motor uten å skille den. Det kreves at motoren er i riktig stand, dvs. at den bør bli renovert med nye lagre, motorolje, stempelringer osv. En større turbolader og eksosmanifold må brukes.

    Med en større turbolader bør du forvente å ha fullt ladetrykk på ca. 3900 RPM. Hvis du vil ha et ladetrykk før, trenger du en turbolader med billet wheel og keramiske lagre, her kan du komme ned til ca. 3600 RPM.

    Rustfri high performance manifold - Rustfri turbomanifold til 2JZ

    Performance T4 manifold - Støpejerns manifold med 38mm. Wastegate

    Performance T4 manifold - Støpejerns manifold med 44mm. V-band Wastegate

    38mm. & 44mm. Extern wastegate - Passer direkte på overstående manifold

    Wastegate pipe - Rør fra Wastegate og nedenunder - Kontakt oss for bestilling

    GT4294 turbolader -  Turbo med T4 flens som passer til manifolden

    Oljeslange kit - Tilgang og returløp til turbolader

    Vanntilkobling - Kit for vannkjøling av turbolader

    Downpipe - Spesiallaget downpipe - Kontakt oss for bestilling

    Turbokit til 2JZ - Her er alt hva du trenger til montering av større turbolader

     

    Innsugning - High performance intake

    Den originale innsugningsmanifolden kan være med på mange hk. og virker fornuftig. Imidlertid har vi en Performance innsugningsmanifold som gir ekstra effekt og ser mye bedre ut - Veldig mye bedre når du begynner å tune på motoren. Den er laget til Bosch / Siemens dyser med 13,5mm. O-ringe. Vi kan anbefale for eks. 668cc eller 875cc. dyser som kan være med opp til 600 & 800 hk. - Store høyohms dyser kan gi en mer ustabil tomgang, men hvis man imidlertid kjører en litt fetere blanding i tomgang gir det ikke noen problemer. 

    2JZ performance intake - Utrolig lekker innsugningsmanifold som har en super god flow. 

    668cc. dyser - Dyser som er med opp til ca. 550-600 hk. - Alt etter blandingsforhold

    875cc. dyser - Dyser som er med opp til ca. 750-800 hk. - Alt etter blandingsforhold 

    EV1 stikk - Stikk til montering av overstående dyser, stikkene skiftes veldig enkelt hvis du har en tang som kan klemme stikkpinnene. 

     

    Kjøling - Stor intercooler og alukjøler

    Kjøling av kjølersystem og ladeluft er begge veldig viktige faktorer når bilen blir effekt-økt med for eks. 100% - Vi har eks. alukjøler med tykt element og god kjøling. Intercoolersystemet skal også kraftig oppgraders, her vil vi anbefale min. en 600*300*76mm. til 600hk. Element som er 100mm. tykk til 800hk. - Det finner du på linken nedenfor.  

    Alukjøler til Supra - Stor alukjøler til Toyota supra, tykt og effektivt kjølerelement 

    Intercooler - Universal intercooler hvis du selv ønsker å montere intercooler og lage rørføring

    Alurør til rørsystem - Alurør er lettere enn rustfri rør og kan dermed være en fordel å bruke pga. vekten

    Silikonslanger - Til oppbygning av intercooler system, velg mellom svart, blå og rød. 

    Komplett intercooler system - Hvis ikke vi har plug and play til din modell, skaffer vi den gjerne. 

     

    Eksos - Upgrade exhaust

    Når du skal tune din 2JZ motor opp skal det mer luft inn i motoren og derfor skal det selvfølgelig også mer ut. Det anbefales å montere et 3.5" system for å få optimal effekt ut av motoren. Vi bygger mange ekossystemer til bla. Mercedes AMG, Porsche og andre flotte merker - Derfor kan vi også tilby et spesiallaget eksossystem til din bil!

    Spesiallaget eksos - Vi spesiallager alle former for eksossystemer

    Bygg din egen eksos - Vi har alle former for deler til racereksos hvis du vil bygge din egen

    Rustfri rør - Rør og bøyninger til å lage eksos 

     

    Bensinanlegg - Oppgradering 

    Skulle du ha oppgradert bensinpumpe eller installert en Surge-tank, har vi alt du trenger. En ny alubensintank / fuel cell kan også være en løsning hvis du skal kjøre race. Vi hjelper deg gjerne hvis du bare trenger stykkene eller har designet og montert hele systemet.

    Upgrade bensinpumpe - Her finner du flere forskjellige bensinpumper til intern og ekstern montering

    Surge tank - Skal du ha ekstern bensinpumper montert i en surge tank har vi mange gode løsninger

    Fuel cell - Bensintank til race 

    AN-kobling - Alt i AN-koblinger til forsterkede slanger, bensinpumper, bensinfilter osv osv. 

    Bensinanlegg - Alt til montering av nytt upgrade bensinanlegg

    Motorstyring - Plug and play med ECU Master

    Med Plug and play boks fra ECU master er det veldig enkelt å montere en ny programmerbar motorstyring på bilen din. Prisen for PNP boksen er veldig lav, og du må bruke en ECU master styring sammen med PNP boksen - Men fortsatt er prisen veldig lav. 

    PNP til 2JZ - Plug and play system fra ECU Master

    Ecu master - Styringer og div tilbehør

    Boostcontroller - Vi har manuell, elektronisk ladetrykksventiler som også kan tilkobles eks. ECU master

    Oppgradering av motordeler - Performance engine parts

    700+ hvis du vil være sikker på at motoren kjører veldig mange km. etter upgrade turbo osv. kan du med fordel skifte til JE-stempler, H-profil stempelstenger, sterke ACL lagre, ARP bolter og en annen toppakning. 

    Motordeler - Finner du ikke det du skal bruke er du hjertelig velkommen til å kontakte oss.